نشست اعضای دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر

30 12 2022
کد خبر : 4377226
تعداد بازدید : 103

 

نشست اعضای دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر با حضور قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، رئیس دانشگاه گیلان، نمایندگانی از کمیسیون‌های آموزشی، دانشجویی و پژوهش و فناوری اتحادیه و همچنین مدیران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی عضو اتحادیه در روز چهارشنبه تاریخ 7 دی‌ماه 1401 به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل (دکتر وحید حدادی اصل) در این نشست گفت: توسعه روابط بین‌الملل در امور دانشگاهی روی سه محور تبادل دانشجو، استاد و انتقال تکنولوژی می چرخد. وی، انتقال تکنولوژی را از مباحث مهم روابط بین المللی دانشگاهی برشمرد. قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در همه بخش‌ها تحول آفرین بوده است، گفت: حل بسیاری از مشکلات و چالش‌ها از مسیر علم و دانش و فناوری می‌گذرد و در این راستا نقش جامعه دانشگاهی بسیار مهم و محوری است.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست گفت: توسعه روابط بین المللی در دانشگاه‌ها یکی از اهداف مهم و هدفمند وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است و این مسیر هم در دانشگاه گیلان با جدیت دنبال می‌شود. وی با اشاره به پیشینه کاری اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر، افزود: این اتحادیه از سال ۷۵ فعالیتش را در بخش‌های مختلف آغاز کرده و دبیرخانه این اتحادیه در سال ۹۵ در دانشگاه گیلان راه اندازی شده است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به راه اندازی اندیشکده اوراسیا در این دانشگاه، بیان کرد: همزمان با توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگی این کشورها با گیلان، عزم دانشگاه گیلان برای توسعه روابط با این کشورها بیشتر کرده است. دکتر نجفی با بیان اینکه دانشگاه گیلان گام مؤثری در توسعه روابط بین المللی در منطقه اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر برداشته است، گفت: استمرار این جلسات منشأ تحول بزرگی در عرصه روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها می‌شود.

دکتر سیداحمد فاضل زاده حقیقی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری هم در این نشست به معرفی تاریخچه تأسیس، فعالیت ها و فرآورده های علمی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) پرداخت. دکتر فاضل زاده در ادامه خلاصه‌ای از فعالیت‌های حوزه روابط بین‌الملل را معرفی کرد و گفت: راه ‌اندازی کمیته اجرایی ISC یکی از فعالیت های مهم ISC می باشد که نماینده تمام وزارتخانه های مرتبط با حوزه علم و فناوری و وزارت امور خارجه و زیر شاخه های مختلف در این کمیته به ریاست وزیر عتف حضور دارند. وی افزود: از دیگر همکاری های علمی بین المللی ISC می توان به برگزاری سخنرانی های ملی و بین‌المللی، انعقاد تفاهم نامه های ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست ها و کارگاه های بین‌المللی، تأسیس شاخه مؤسسه در سایر کشورها و همچنین همکاری ویژه با برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله ایسسکو، دی-8، آسایهل، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام  (CINVU) اشاره کرد. رئیس ISC در خصوص رتبه دانشگاه گیلان در رتبه بندی های دانشگاه ها گفت: دانشگاه گیلان در بین 110 دانشگاه کشور رتبه 15را به خود اختصاص داده است. در بین 75 دانشگاه های جامع رتبه 10، در رتبه بندی D8 در بین 461 دانشگاه جایگاه 85 را کسب کرده است. فاضل زاده در ادامه پیشنهاداتی را برای همکاری با اتحادیه مطابق با مصوبات بیست و چهارمین مجمع عمومی ارائه داد.

دکتر مهدی هدایتی شهیدانی مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان هم در این ننشست گفت: با توجه به رویکرد بسیار خوب دولت سیزدهم در افزایش ارتباطات منطقه‌ای، شرایط متحولی در روابط بین‌الملل تجربه می‌کنیم. وی اظهار کرد: ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می تواند به نوعی زمینه ساز سیاست‌های در دستور کار دولت باشد. دکتر هدایتی با تشریح برنامه های راهبردی دانشگاه گیلان در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر بیان کرد: تقویت همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه حاشیه دریای خزر، توسعه تبادلات بر پایه داده‌های علمی در زمینه مسایل مربوط به دریای خزر، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک مرتبط با موضوعات دریای خزر و گسترش تبادل اساتید و دانشجویان میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی از جمله این برنامه‌ها است. وی همچنین ضمن مرور مصوبات بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی اتحادیه، به تعدادی از مصوبات اجرائی نشده نشست‌های قبلی اشاره نمود و پیشنهاداتی را جهت همگرایی بیشتر اعضای ایرانی ارائه نمود.

اعضای کمیسیون‌های آموزشی، دانشجویی و همچنین تحقیقات، علم و فناوری به ارائه گزارش عملکرد خود طی سال اخیر پرداختند. خانم Ludmila Bayeva  (رئیس همکاری‌های علمی دانشگاه آستراخان، روسیه) بعنوان نماینده کمیسیون تحقیقات، علم و فناوری، بصورت مجازی در این جلسه حضور داشتند.

در ادامه این نشست اعضای حاضر در جلسه ضمن به اشتراک گذاری فعالیت‌های یک سال اخیر، در ارتباط با  اقدامات پیش‌روی اتحادیه برای همگرایی بیشتر هم‌اندیشی کردند.

 


دسته بندی :
خبرها